चेतावनी : लेखक की जानकारी तथा अनुमति के बिना इस ब्लॉग पर प्रकाशित सामग्रियों का कहीं, किसी भी रूप में प्रयोग करना वर्जित है | लेखक नामोल्लेख ब्लॉग वर्णन और लिंक दे कर ही आप लेख को उद्धरण के रूप में प्रयोग कर सकते हैं |

रविवार, 27 जनवरी 2013

गजलको बारेमा जानकारी



                                                                                                            अनुबाद /संयोजक     - नरेश रोकाहा

गजल संग समन्धित सब्द र उनको अर्थ (उदाहरण सहित )

गजल
– एक समान रदिफ तथा भिन्न भिन्न कवाफी (कफियाको बहुबचन ) (तुकांत) ले सजिएको एकै बज्न (मात्रा क्रम) अथवा बहर (छन्द)मा लेखिएको अंश'आर (शेर को बहुबचन) समुहलाई गजल भनिन्छ | जसमा गजलकार निकै चिन्तन विचार अथवा भवना प्रकट गर्दछ |
गजल गो /गजलकार  - गजल लेख्ने मानिस
गजलगोई – गजल लेख्ने प्रक्रिया

शेर

 – रदिफ र काफिया बाट सुसज्जित एकै वजन (मात्रा क्रम) अर्थात् बहरमा लेखिएको दुई पंति जसमा कुनै चिन्तन विचार अथवा भावनाको प्रकट गरिएको होस् त्यसलाई शेर भनिन्छ  |
फकीराना आये सदा कर चले
मियाँ खुश रहो सम् दु"आ कर चले ||१||
वह क्या चीज है आह जिसके लिए
हर एक चीज से दिल उता कर चले ||२||  मीर ताकी मीर
अश"आर = शेरको बहुबचन
फर्द = एक शेर
पुरानो समयमा फर्द विधा प्रचलित चियो जो गजलको उपविधा थियो | जस्तै आजभोली कतअको मुसम्मन रुप प्रचलित छ अर्थात् अब कतअ ४ मिसराहरुमा पनि लेखिन्छ | (पुरानो कतआतमा २ भन्दा अधिक अशआर पनि मिल्छन ) यदि शायर कतअ वाचन गर्छु भन्छ भने श्रोताले बुझ्छन कि शायर चार मिसराको रचना पढ्दै छ | त्यसैले एक स्वतन्त्र शेरलाई फर्द भनिन्छ | अशयार भने पछी यो थाहा हुन्छ कि सबै शेर एक जमिनको हो र फर्द भने पछी थाहा हुन्छ कि सबै शेरहरु भिन्न भिन्न जमिन बाट प्रस्तुत भएको हो |

मिसरा - 

शेरका प्रत्येक पंक्तिलाई मिसरा भनिन्छ यसर्थ हरेक शेरमा दुई पंक्ति हुन्छन र दुई मिसरा हुन्छन |
मिसरा – ए – उला  - शेरको पहिलो पंक्तिलाई मिसरा ए उला भनिन्छ |
छल्केको त्यो जवानीमा वर्षा बनि झर्न पाए – (मिसरा ए उला)
तप्प तप्प चुहि दिन्थें त्यो केशमा पर्न पाए

मिसरा ए सानी – शेरको दोश्रो पंक्तिलाई मिसरा ए सानी भनिन्छ | सानी को अर्थ दोश्रो भन्ने  हुन्छ |
छल्केको त्यो जवानीमा वर्षा बनि झर्न पाए
तप्प तप्प चुहि दिन्थें त्यो केशमा पर्न पाए (मिसरा ए सानी)

रदिफ -
त्यो समाप्त सब्द जो मतलामा दुवै मिसराको अन्तिममा आउँछ तथा अन्य अश्'यारको मिसरा ए सानी (दोश्रो पंक्ति) को अन्तमा आउँछ र सम्पूर्ण गजलमा एउटै रहन्छ त्यसलाई रदिफ भनिन्छ | \
जस्तै
छल्केको त्यो जवानीमा वर्षा बनि झर्न पाए
तप्प तप्प चुहि दिन्थें त्यो केशमा पर्न पाए

प्रस्तुत मतलामा " पाए " रदिफ हो | जो मतलामा दुवै मिसरमा दोहोरिन्छ साथैसबै शेरको दोश्रो पंक्तिमा (मिसरा ए सानी)मा दोहोरिन्छ |

काफिया  त्यो सब्द जो हरेक शेरमा रदिफको ठिक अगाडी आउँछ र सम तुकांतता संग हरेक शेरमा फेरिन्छ त्यसलाई काफिया भनिन्छ | शेरको आकर्षण कफियामानै निर्भर हुन्छ | कफियाको प्रयोग जति सुन्दर तरिकाले प्रस्तुत गरिन्छ शेर त्यतिनै प्रभावशाली देखिन्छ |
छल्केको त्यो जवानीमा वर्षा बनि झर्न पाए
तप्प तप्प चुहि दिन्थें त्यो केशमा पर्न पाए
अब हामी रदिफको चिन्न सक्छौ त्यसैले स्पस्ट छ कि प्रस्तुत शेरमा रदिफको ठिक अगाडिको सब्द झर्न पर्न सम तुकांत सब्द काफिया हो तथा प्रत्येक शेरमा बदलिने सम तुकांत सब्दनै काफिया हो |

मतला -गजलको पहिलो शेर जसको दुवै मिसरहरुमा काफिया र रदिफ हुन्छ त्यसलाई मतला भनिन्छ |
जस्तै
छल्केको त्यो जवानीमा वर्षा बनि झर्न पाए
तप्प तप्प चुहि दिन्थें त्यो केशमा पर्न पाए
 माथीको शेरमा झर्न र पर्न काफिया दुवै मिसरमा छन् भने पाए रदिफ पनि दुवै मिसरमा छ |
हुस्ने मतला – यदि गजलको दोश्रो शेरमा पनि काफिया र रदिफ दुवै छन् भने त्यस लाई हुस्ने मतला भनिन्छ | जस्तै ;-
छल्केको त्यो जवानीमा वर्षा बनि झर्न पाए
तप्प तप्प चुहि दिन्थें त्यो केशमा पर्न पाए
जवानीले भरिएको चोखो दिलमा सर्न पाए
लाग्थ्यो गङ्गा तरे सरि संगै जंघार तर्न पाए
प्रस्तुत दुई शेरमा पनि काफिया र रदिफ दोहोरिएका छन् त्यसैले दोश्रो शेर लाई हुस्ने काफिया भनिन्छ |


म बिभिन्न कारणले ईन्टरनेटको सुबिधाबाट टाढा छु त्यसैले  केहि समय पछी बिस्तारै  थप्दै जाने छु |  यहाँहरुमा पर्न गएको असुबिधा प्रति  क्षमा प्राथी छु | धन्यबाद 

3 टिप्‍पणियां:

  1. गिरे क्या नज़रों से तुम,मेरे दिल से भी उतर गए
    तन्हा तो हैं मगर ,अच्छा हुआ हम बिछड़ गए

    गुरुदेव को प्रणाम

    इस शेर में ऊपर र है नीचे ड़ ये हम काफिया नही है
    तो मार्ग दर्शन कर की काफिया है यानही।

    जवाब देंहटाएं
    उत्तर
    1. ये काफ़िया नहीं है,
      उतर में... अर
      बिछड़ में....अड़ है
      ये हम आवाज नहीं है

      हटाएं
  2. Sir ji Namaste...
    Maine kuchh sher likhe hain kya aap bata sakte hain ke inka vazan sahi hai ya nhi..

    शेर - 15

    1222-1222-1222-122
    मुहब्बत से बहुत पहले की है ये बात शायद
    के आती थी मुझे भी नींद तब शब भर सुकूँ की

    2122×4
    दिल में था क्या मेरे कहने को मगर क्या कह गया मैं
    हाए फिर ज़ुल्फ़ों में उसकी बस उलझ कर रह गया मैं

    2122×4
    आरज़ू है के तिरी ही आरज़ू हो ज़िंदगी भर
    चाहता हूँ के क़ज़ा भी मुझ को तेरे दर पे आए

    1222×4
    बहुत पहले मिरे भीतर भी तो इक शख़्स दिखता था
    नहीं था और कोई वो तिरा ही अक्स दिखता था

    1222×4
    ख़बर अपनी भी रखता था कभी ये बे-ख़बर इंसाँ
    मुहब्बत कर के देखो हाल कैसा कर लिया अपना

    2212×4
    दिल हो गया है ज़ख़्म खा कर मेरा पत्थर का 'दया'
    आँखें भी सहरा हो गई हैं अब बहा कर ख़ूँ बहुत

    1212×4
    ख़ुदा ने बख़्शे हैं मुझे ये काम दो ही करने को
    है इक तो आरज़ू तिरी , है इंतिज़ार इक तिरा

    2122×3
    जब से वो मुझ से ख़फ़ा सी लगती है यार
    ज़िंदगी भी ये जफ़ा सी लगती है यार

    1222×4
    मुझे तो दिल लगाना दोस्तों बेकार लगता है
    जिसे भी देखता हूँ इश्क़ में बेदार लगता है

    1212×4
    मिला ही क्या मुझे सनम जब तू नहीं मिला मुझे
    इसी सितम का ही तो बस ख़ुदा से है गिला मुझे

    2212×4
    करता रहा मैं उम्र भर कहता रहा जो मुझ से दिल
    क्या बात होती गर ये दिल भी मेरा कहना मानता

    2122×4
    टूटते देखा है ख़ुद को अपनी ही आँखों से मैंने
    पहले दिल फिर सारे अरमाँ बाद सब के मैं भी टूटा

    2212×4
    ग़म-ए-आशिक़ी क्या होता है मत पूछो तुम तो अच्छा है
    ये है बुरी कोई बला मत पूछो तुम तो अच्छा है

    2122-2122-2122-212
    ज़िंदगी की राह में मैं चल रहा हूँ तेज़ी से
    करना है जैसे सफ़र तय इक मुझे बस मौत तक

    1222×4
    मिला था मैं कभी दुनिया से तुझसे मिलने से पहले
    मैं अन्क़ा हो गया हूँ बाद मोहब्बत के ख़ुद से भी

    जवाब देंहटाएं